2019.08.18.
Felhasználók
· Online vendégek: 1

· Online tagok: 0

· Regisztráltak: 425
· Legújabb tag: szandiikaa98
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

2011.03.26.
hali, segitseg kene,valaki megtudna mondani Kistárkány református templomban miért van Árpád fejedelem szobra?meg Tárkány-t miért hivják Tárkánynak?-szlová
kiai Tárkányrol van szó, tör

likeseks
2011.01.12.
Sziasztok,van itt valaki?

tomi
2010.07.20.
Az albumokhoz a mai hivatalos nevek is kellenének

tomi
2010.07.20.
Egyetértek Bugival . A sok szenilis nyugdíjas tanár akik 30 éve ugyanazt tanítják nem engedik a fiatalokat érvényesulni.Aztán
gyermekeink lássák kárát. Shock

2010.06.24.
Allitolag: Jegyeket arulnak a kornyezo falvak kozseghazain, Agcsernyon a vasutallomason, Helmecen a konyvesben, valamelyik informatikai uzletben(var asszem ebbol helmecen epp 1 van)

Archívum
Honnan vagytok
Szavazás
Más oldal tartalmát hogyan jelenítsük meg?

Csak a tartalomra mutató link beillesztésével
Csak a tartalomra mutató link beillesztésével
33% [2 Szavazat]

A tartalom teljes beillesztésével
A tartalom teljes beillesztésével
33% [2 Szavazat]

A tartalom egy részének beillesztése, majd link csatolása
A tartalom egy részének beillesztése, majd link csatolása
17% [1 Szavazat]

Mindenki ahogy neki tetszik
Mindenki ahogy neki tetszik
17% [1 Szavazat]

Szavazatok: 6
Szavazáshoz be kell jelentkezni
Elindult: 2009.09.16.

Archívum
Hozzászólások
 Téma nyomtatása
Zoboralja iskolái
bg
A 60-as emléktábláról:

Nincs magyar elsős a faluban
2011. október 19. szerda, 12:13 | Száz Ildikó


Nagykér|Emléktáblát avattak a régi iskola falán, a magyar oktatás újraindításának 60. évfordulója alkalmából. Száznál több egykori nagykéri és berencsi diák, nyugalmazott pedagógus vett részt az emlékünnepségen, amelyen bemutatkoztak a hagyományőrző csoportok és a közös igazgatású alapiskola magyar tagozatának a tanulói.

A Szlovákiai Magyar Szülők Szövetségének helyi szervezete, élén Kanyicska Ilonával, vállalta magára a szervezési feladatokat, mivel a közös igazgatású alapiskola részéről nem indult ilyen irányú kezdeményezés. Végül a magyar pedagógusok is besegítettek a szervezésbe, és részt vettek a megemlékezésen. Az emléktábla a szülői szövetség kezdeményezésére, az öregdiákok adományaiból készült. Nagykéren a magyar tanulók a mai községi hivatal egyik épületszárnyában, valamint az egykori községi könyvtárban és az egyszintes kétosztályos iskolában tanultak, az utóbbit a hetvenes években lebontották. A faluban 1950-ben megnyitották a magyar alsó tagozatot. Bíróczi István esperes, a nagykéri katolikus egyházközség plébánosa megáldotta az emléktáblát, és arra biztatta a jelenlévőket, legyen ez egyfajta mementó: az anyanyelv örök érték, méltó arra, hogy továbbadják. Szőke Lídia, a magyar iskola egyik legidősebb volt diákja és a fiatal generáció nevében dédunokája, Gróf Vivien koszorúzta meg az emléktáblát. A kultúrházban az elmúlt hatvan év tablóiból, osztályképeiből, fényképeiből rendeztek kiállítást. Az egykori osztálytársak, tanárok találkozását némileg beárnyékolta, hogy a nagykéri alapiskola magyar tagozatát egyre kevesebb gyerek látogatja, idén tavasszal csak egyetlen magyar elsőst írattak be, de végül számára is halasztást kértek. Az ünnepségen elhangzott, hogy a magyar oktatásügy a faluban a hatvanas években élte virágkorát, azóta gyökeresen megváltozott a helyzet. Míg 1962-ben 58 végzős diák ballagott el az alapiskolából, ma a magyar tagozaton összesen 52 gyerek tanul, holott még 1976/77-ben is 223 magyar tanuló volt Nagykéren.

Az emlékünnepségen felszólaltak a nagykéri magyar öregdiákok, akik ma sikeres vállalkozók, cégvezetők. Megemlékeztek azokról is, akik már nem vehettek részt a találkozón, de életük során sokat tettek az iskoláért.

http://ujszo.com/...-a-faluban
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Egy /vagy két/ év mulasztás után mégis sikerült a gímesi szülői szövetségnek megszervezni a 11. szülői bált, minden volt, ami egy bálhoz tartozik,
a tombola-díjakat ajándékozók között egy új nevet fedeztem fel, Ladányi Lajos, úgy este 11 körül személyesen is megjelent.
Tehát a választások előtt minden alkalmat kihasználnak a kampányra, de hogy a Gímesi Alapiskola bálján kampányol ez durva pofátlanság, mivel épp miatta nem sikerült a magyar részleg önállósulása, az MKP nem támogatta a szülők kezdeményezését, sőt mindent elkövettek ellene, s most mintha mi sem történt volna, Lajos a gímesi iskola szülői bálján szórakozik, gyalázat!
De az ilyen gyalázat már nem újdonság, a megyei választások előtt a Csemadok 60-ból már csináltak MKP kampányt épp Gímesen, és ami a legérdekesebb volt a 60-asban, hogy a műsorban a Híd jelöltjei is szerepeltek, tehát hidasok adtak műsort Lajosnak!!!
Aztán pedig Kolonban a Zoboralja lagzin Szigeti és Ladányi adta át az ajándékokat a beíratottainknak, s mikor ezt felróttam az egyik szervezőnek, csodálkozott mi nem tetszik nekem, ezt követően a "nehéz felfogásúaknak" egy példával magyaráztam Szigeti és Ladányi ajándékosztását, ez olyan, mintha a holokauszt túlélők unokáinak kopasz neonácik adnák át az ajándékot!!
De így sem értették meg, mert tavaly ismét Kolonban a Zobor Hangja Vegyeskar 40-es jubileumán Szigeti köszöntötte az énekkart és most Gímesen Ladányi ajándékozott tomboladíjat, hogy aztán személyesen is megmutatkozhasson!!
Megismétlem, Lajos ajándéka a gímesi szülői bálon olyan, mintha a holokausztot túlélő zsidók unokáinak kopaszfejű neonácik adnának ajándékot!!!
Később bővebben kifejtem véleményem.

http://www.zobora...p;Ind=1054
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Hétfőn Bíró László püspök atya további 5 társával misét celebrált a koloni templomban, majd a kultúrházban előadást tartott a családról és egyéb...a beszámolót csak szerdán kezdtem összerakni, közben a statisztikai hivatal ismertette a népszámlálást, így aztán elég bőre sikeredett a beszámoló - fotógalériával:

Bíró László püspök atya Kolonban a családról
Élő vagy Haldokló Zoboralja? Csakis rajtunk múlik!

http://www.zobora...p;Ind=1063
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Néhány rendezvény-esemény zoboralji diákok részvételével:

2012. 6. 3-án Csehin volt a Perdülj, fordulj-tancuj, tancuj
http://www.zobora...p;Ind=1095

Jún. 9-én a gímesi diákok a Gímesi várban
http://www.zobora...p;Ind=1104

jún. 17-én a Gímesi Alapiskola Gyerekkara ünnepelte 40 éves jubileumát és ünnepi tanévzáró
http://www.zobora...p;Ind=1105

jún. 26-án ballagtak a nagycétényi diákok
http://www.zobora...p;Ind=1111
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Szombaton báloztunk. a Gímesi Alapiskola 12. Szülői Bálján,

ha megengeded a kis reklámot Wink

http://www.zobora...p;Ind=1261
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
A MI Himnuszunk!

Kölcseyt a Hymnus – a Magyar nép zivataros századaiból költeménye tette halhatatlanná - 1823. jan. 22. Húsz évvel később Bartay Endre, a Nemzeti Színház igazgatója pályázatot írt ki a megzenésítésére, 13 pályaműből Erkel Ferenc nyerte a fődíjat. Az első bemutató 1844. július 2-án volt a Nemzeti Színházban, szeptemberben megjelent a kottája, ezáltal válhatott ismertté az egész országban. A szabadságharc idején már nemzeti énekként énekelték, a forradalom leverése után betiltották, 1856. május 13-án Szatmárcsekén, Kölcsey síremlékének avatásakor énekelték újra.
Így lett Kölcsey költeményéből a Magyar Nemzet azonosságtudatát kifejező közösségi ének, így vált a Hymnus a Magyar Nemzet Himnuszává.
Első emlékem a Himnuszra tacskó koromból van, mely örökre bevésődött emlékezetembe....
http://www.zobora...p;Ind=1280
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Beíratások – asszimiláció – felelősök!

Nagyon sokféle tényező befolyásolja az asszimilációt, de leginkább az iskola választása, mikor magyar szülők szlovák iskolába adják gyereküket, ezzel halálra ítélik a magyar iskolákat, s amely településen megszűnik a magyar iskola, ott a magyarság is halálra van ítélve. A szülőknek joguk van saját meggyőződésük szerint nem a magyar iskolát választani, de azt tudatosítaniuk kell, hogy a választásuk az egész magyar közösségre kihatással van, mert a jelenlegi helyzetben Zoboralján és a szórvány területeken egy magyar gyerek elvesztése...
teljes írás alább:
http://www.zobora...p;Ind=1283
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
A Gímesi Alapiskola magyar részlegének 3. Trianonja!

Közel egy hónapja, hogy belekezdtem az asszimilációt kiváltó okok egyikének a megírásába, mely bizonyítja, hogy a rohamos asszimilációért nem a szülők a legnagyobb vétkesek, ezekről itt a sorrend http://www.zobora...p;Ind=1283
ezzel kezdtem az emlékezésemet:

Tegnap (2013. jan. 9.) arra ébredtem, hogy mégis meg lehet állítani az asszimilációt és ha Zoboralja magyarsága hisz ebben, és akar is tenni ellene, akkor meg is állítjuk!
Épp ezen a napon távozott e világból Teodóz atya, talán ő súgta az éjszaka ezt a reménykeltő mondatot?!
Teljes írás: http://www.zobora...p;Ind=1258
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Identitás megőrzésére nevelés és a természetes asszimiláció

Ha visszagondolok gyerekkoromra, amióta emlékszem, semmilyen konkrét programszerű identitás megtartás-erősítés nem volt, nem is kellett, mert ritkaság volt, hogy magyar gyereket szlovák iskolába adjanak, a vegyes házasságok túlnyomó többsége magyar volt, a köznyelv magyar volt, csak 1-2 szlovák nem beszélt magyarul az idősebbek közül, a szlovák korombeliekkel csak magyarul beszéltünk, az iskolában tanult szlovák szavakból csak Gímesen hatodikban kezdtem mondatot alakítani.
De nem programszerű identitás megtartás folyt a szüleink akarata és tudatossága nélkül.

teljes írás: http://www.zobora...p;Ind=1288
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Csáky Pál a facebookon üzent a magyar szülőknek és a Hidas asszimilálódni vágyóknak

http://www.facebo...9158794904

Erre válaszoltam a Zoboralja portálon:
http://www.zobora...p;Ind=1324
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Az identitásvállalás elemei és az asszimiláció mértéke
MI VÁR RÁNK?!

Magyar kulturális rendezvények, mint falunapok; megemlékezések magyar történelmi eseményekről-személyekről; helyi, regionális, nemzetközi folklór és énekkari műsorok-fesztiválok; magyar előadások; magyar fimvetítések, továbbá magyar óvodák és iskolák; magyar utcanevek; kétnyelvű községi nyomtatott újság; kétnyelvű községi honlap; magyar vagy kétnyelvű községi monográfia; magyar civil és kulturális szervezetek – ezek kiadványai; magyar mise, elsőáldozás, bérmálás, esküvő, keresztelő, temetés; hivatalos magyar név; kétnyelvű cégtáblák, és még biztosan van sok eleme az identitás vállalásnak-megtartásnak, illetve az asszimilációt lényegesen befolyásoló tényezők sorának. Két nagyon fontos elem, a gyermekvállalás (kevés a többgyermekes család ill. sok a szabados), és a régió magyarságának gazdasági ereje – a magyar kézben lévő cégeknek, vállakozásoknak, magyar vállakozóknak meghatározó szerepük van a magyarság megmaradásában.
Az identitás megtartásának ereje attól függ, mely elemek, milyen mértékben vannak jelen a kisebbségi életünkben, ennek az elemzésével lehet felvázolni a rendszerváltás óta eltel időszak és jelenlegi identitásvállalás hatékonyságának kerékkötőit, mert sajnos közel vagyunk ahhoz, hogy már nem lesz visszaút, ennek megakadályozása elsősorban az iskoláink megmaradásától és felélesztésétől függ.
Tavaly december elején iskolamentési fórumot kezdeményeztem, a felhívástervezetben úgy fogalmaztam, hogy „akinek van ötlete és elképzelése jöjjön el, közösen biztosan találunk megoldást - én ismertetem az elképzelésemet, mely összefogással megvalósítható és eredményes lenne". A megfogalmazásomban kifogásolták azt a félmondatot, melyben ÉN ismertetem az elképzelésemet, mert másnak nem lesz?! Átfogalmaztam, de mástól nem hallottam semmilyen elképzelést febr. 16-án!
Néhány hete kérdeztem, ki hogy látja, van elmozdulás a „kerekasztal“ óta, vagy minden maradt a régiben?! Senki nem válaszolt, ami annyit jelent, hogy semmi változás nem történt, tovább sodródunk és morzsolódunk, fontosabb volt az MKP-sok népszerűsítése, mint elgondolkodni siralmas helyzetünkön és megpróbálni változtatni az eddigi „jó és helyes úton“! Azóta senki nem foglalkozott a iskolamentő fórummal, a média „hatalmas címszavakkal“ számolt be a kerekasztalról, de már az eredmény egyáltalán nem érdekli a tisztelt szerkesztőket, elvégezték munkájukat, glóriát tettek az MKP-sok fejére, ennyi!!! Az efféle öncélú és tempójú magyarságmentés már a tömbmagyarságnál sem lehetséges, nemhogy egy haldokló régióban!
És még egy nagyon lényeges tényező, a megosztás és megosztottság, ez okozta és okozza a legnagyobb károkat közösségünkben, és épp a megosztók mutogatnak másokra, eddig beváltak ez és más hazugságaik.
Tehát a „zoboralji kerekasztal“ tanácskozásnak semmi eredménye nincs. Čaplovič iskolák halállistája kellett az ébredéshez.
De valóban ébredésről van szó?!
Mert mit várhatunk, ha ismét az MKP irányítaná az alapiskoláink megmentését, akik eddig is irányították?! Legnagyobb pofátlanság, hogy a pogrányi megbeszélésen az a Ladányi Lajos és Szigeti László voltak jelen, akiknek az iskoláink leépülését köszönhetjük!
Emlékeztetem az urakat és minden zoboralji magyart, hogy 2003. január 31-én, Zsérén Csáky Pál miniszterelnökhelyettes adta át a félévi bizonyítványokat, a nyilatkozatából:
„Szeretnénk átfogó képet kapni a zoboraljai helyzetről, az elemzés két-három héten belül megvalósulhatna, és márciusban találkozót hívnánk össze. A kormánytagok, államtitkárok, parlamenti képviselők, valamint az érintett községek polgármesterei és pedagógusai vitatnák meg, mi lehet a zoboralji iskolák számára az optimális megoldás.“
Az elemzésről nem tudok, és nem is Csáky Pálnak kellett elvégezni, de 4 hónap múlva megtapasztaltuk az eredményt, a gímesi önkormányzat MKP-s képviselői 2003. június 2-án a magyar igazgatóságú alapiskola létrehozása ellen szavaztak! Háromszorra sem sikerült a magyar részleg önállósulása, mert sem az MKP, sem a média nem állt a magyar szülők kezdeményezése mellé! Pedig nyilvánvaló, hogy a különálló magyar igazgatóságú iskola életképesebb a szlovák többségű, szlovák igazgatású vegyes iskolánál!...
A teljes cikk:
http://www.zobora...p;Ind=1449
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Valóban menthetetlen Zoboralja?!

Lassan 2 hónap eltelik a legutóbbi figyelemfelkeltő és figyelmeztető írásom óta -http://www.zobora...p;Ind=1449 -, később a Vasárnap is közölte a Koperta rovatban/köszönet érte/, erre válaszolt Dr. Pecena György Szentpéterről, szavai szerint "az utóbbi időben ilyen elkeserítőt és szomorút nem olvasott."
Valóban elkeserítő, hogy lassan 15 éve koptatom a számat és a billentyűzetet, hogy katasztrófális helyzetbe kerülnek az iskoláink, de mintha mindenki hallássérült vagy analfabéta lenne, nem tudnak olvasni és nem hallják a segélykiáltásokat. 15 évvel ezelőtt még csak füstöt lehetett érezni, de jelenleg már hatalmas lángok csaptak fel, melyek elpusztíthatják a magyar iskolákat és a tűzoltók sehol.
Semmit nem tudok-tudunk mi lesz az iskoláinkkal és mi lesz a magyar gyerekekkel?!
Tudomásom szerint Nagycétényben és Alsóbodokon is volt megbeszélés, de semmi hír, mintha csak azokat érintené, akik ott megjelentek, Zoboralja magyar közösségét nem informálják, ez van 15 éve, épp a közösség kizárása a közügyekből az egyik ok, hogy ebbe a helyzetbe kerültünk!!!
A vezetők és a pedagógusok csodálkoznak, hogy mind kevesebben adják magyar iskolába gyereküket!!! Valószínűnek tartom, hogy már legalább 5 éve épp amiatt kerülnek magyar gyerekek szlovák iskolába, mert a magyar iskolák létéről senki nem informálja őket, meddig lesznek, a gyerekük befejezheti a magyar iskolát, vagy közben kell majd átlépni szlovákba, vagy lesz egy központi iskola, melybe iskolabusz fogja hordani őket, és hol lesz ez az iskola?! Erről már 10 évvel ezelőtt meg kellett volna egyezni, ki kellett volna dolgozni az iskola és magyarságmentő stratégiát, de se ez se az, a februári kerekasztal-fórum óta eltelt 8 hónap, de minden maradt a régiben, sodródunk és morzsolódunk!
Két napja egy interjút olvastam a szórvány magyarok "visszamagyarításáról", a plébános nagy fába vágta fejszéjét. A visszamagyarítás és a mi magyar iskolamentésünk között óriási különbség van, sokan ismerjük a csángó magyar oktatást, a dél-erdélyi szórvány visszamagyarításánál még egy lépcsőfokkal mélyebbről kell indulni, mint a csángóknál. Akik próbálkoztak iskolamentéssel, ismerik mennyi akadálya van, elsősorban emberi tulajdonságúak, közömbösök lettünk a régió magyarsága fennmaradásával kapcsolatban, beletörődtünk sorsunkba, a magyar öntudat meggyöngülése, sőt elvesztése, kiveszett belőlünk a felelősségtudat az őseink nyelve iránt, de nem csak ezek az aszimiláció éltetői, hanem más emberi tulajdonságok is közrejátszanak a beolvadás felgyorsulásában, és ezek nagyobb súllyal döntik romba a közösséget, éspedig az emberi irigység, nehogy mások terve sikerüljön, mert akkor veszélybe kerül a funkcióm, ezért meg kell akadályozni mások kezdeményezéseit, intrikálni kell ellenük, nem sorolom tovább, így megy lassan 20 éve, iskolamentés helyett mások kezdeményezéseinek megfúrása, közösségépítés helyett megosztás, közösségrombolás. Mikor ébredünk fel, megvárjuk míg abba a helyzetbe jutunk, mint Dél-Erdély szórványmagyarsága, mert a menekülés útja helyett a teljes beolvadás útján haladunk?!
Teljes írás
http://www.zobora...p;Ind=1469
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Ne hagyd veszni Istenem, ne hagyd Zobor-vidéket
Koloni iskolamentési találkozó

Egy újabb megmentési próbálkozás után, először mondhatom, hogy nem vagyok dühös, sem elkeseredve, bár az eredmény az én szempontomból hasonló a febr. 16-i „kerekasztalos” megbeszélés eredményéhez, de vannak dolgok, melyek mégis pozitív kicsengést adnak a találkozónak.
Tizenegy hónapja, 2012. dec. 3.-án felhívásban szólítottam meg Zoboralja magyarságát iskola- és magyarságmentő találkozóra 2013. jan. 3-ra, hogy közösen találjunk megoldást az iskoláink és a magyarság mind siralmasabb helyzetéből való kijutásra. Megegyezéssel feb. 16-án került sor a „kerekasztalra” Kolonban,
erről ITT

a teljes írást itt találja:
http://www.zobora...p;Ind=1497
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
Mi lesz a szórványokkal?!
ÉBREDJ MAGYAR!

Beíratások vannak, kezembe került a Katedra januári száma, az első három írást /Fibi Sándor, Novák Mónika és Mihályi Molnár László/ elolvastam, plusz a sárosfai kisikoláról, ezeknek a cikkeknek hozzáférhetőknek kellene lenni a neten, véleményezni, összehasonlítani más régióban milyen a helyzet, van az iskolájuknak "beíratási programja" vagy csak sodródnak és morzsolódnak?!
Rég nem látogattam a Katedra.sk-t, mert akkor csak régebbi cikkek voltak elérhetők, de már nem is emlékszem, elég ahhoz, hogy abban a formában nem nyert meg. Most megnéztem, néhány cikket megtaláltam, de a teljes cikkek nincsenek a neten, pedig legalább a beíratási időszakban nem kellene korlátozni az olvasást, hogy lehessen megosztani.
Olvasom Mihályi Molnár László írását, hasonló helyzetben vagyunk, mint a kassai és vidéke magyarjai, csak én eddig nem olvastam hasonló beszámolót Zoboralja iskoláiról, ez pedig annyit jelent, hogy a hasonlótól rosszabb a helyzetünk.
A Felvidék.ma-n olvastam, hogy Papp Sanyi magyarságmentő fórumot szervez Losonc környékén, most már tudom, hogy szintén hasonló helyzetben vagyunk, csak azt nem értem, akkor miért akadékoskodik, sose tetszenek neki a tudósításaim, pedig csakis a Szülőföldem valós helyzetéről szólnak.
A szórványok megmaradása csakis az ott élő magyarság hozzáállásától függ, a közösséget eddig a vezetőréteg mellékvágányon hibernálta, csak a szavazásokra kellettek, ezen kell változtatni.
[url]Febr. 16-án lesz 2 éve, hogy megvalósult Zoboralja iskolamentő fóruma[/url], melynek semmi eredménye nem volt, azóta semmi, sajnos a fórumon egyedül nekem volt elképzelésem a megmentésünkre, de nem kell, mint az utóbbi 15 évben semmit nem fogadtak el tőlem.
Az elképzelésem megvalósítható. Elég lenne megnyerni a régióban élő magyarok 1/3-át, akikkel létrehoznánk a Zoboralji Magyarok Autonóm Közösségét és elindulhat a nemzetmentés. Az "autonóm" azt jelenti, hogy mindenről ez a közösség dönt, nem a pártok és vianovások, tehát nem a pártcivilek, nem a Rákóczi Szövetség, sem Magyarország kormánya, sem nemzetmentő nemzetegyesítő szervezetei, sem a szlovákai országos szervezetek. A ZMAK döntene arról, kitől mit kérünk, és kitől mit fogadunk el.
A ZMAKba tartozás tagdíjhoz lenne kötve, már ezzel életre keltenénk a hibernált magyarságot, már a tagdíjjal érdekeltté tennék őket az iskolamentésben, és ez lenne az első önállóan megszerzett pénzcsomag. Az anyagiakat a ZMAKnak kellene előteremteni, létre hozná a szerveit, úgy működne, mint egy önálló állam, lennének "minisztériumai", ezek dolgoznák ki a megmaradáshoz szükséges rendszert, a megmaradási stratégiát és a megvalósításhoz szükséges költségvetést. A pénzügyesek feladata lenne a pénzszerzés, a „Tájékoztatási minisztérium” feladata lenne a TV, rádió, újság, internet életre keltése, lenne oktatási, kulturális és egyéb minisztériumok, minden, ami szükséges egy állam irányításához és működéséhez, mindez törvényes keretek között, amit a törvény nem tilt, az megvalósítható.
Zoboralja már olyan helyzetben van, hogy gyors életmentő beavatkozásra van szüksége, az elképzelésem megvalósításával „magyar életeket mentenénk”, a magyar szórványt!
Csodaiskolákra van szükségünk, uszodával, tornateremmel, felszereltségben a legjobbaknak kell lenni, az oktatás-nevelési kínálatban szintúgy, a magyar iskoláknak országosan a legjobbaknak kell lenni.
Mi az ami azonnali hatással lenne az életmentésben?
A többgyermekes családok!
Tehát növelni kell a többgyermekes családok számát, ezt differenciált támogatással tudnánk elérni, 1 gyereknél (x) euró, 2 gyereknél (x+1/3x), 3 és több gyereknél 2(x+1/3x). tehát ez lenne a leggyorsabb hatású injekció.
A magyar diákok oktatási-nevelési kiadásait a ZMAK vállalná óvodától az egyetemig /Délvidéken a magyar iskolákat végzett egyetemisták havonta 150 euró körüli ösztöndíjat kapnak/.
A differenciált támogatásból születéstől a középiskola elvégzéséig szép összeg kerekedne, mellyel a fiatal elindulhatna az életbe, vállalkozásba kezdhetne stb.
Ezek nagy összegek, de megoldható megszerzésük, csak akarni kell, Zoboralján egyelőre nem kérnek a projektből. Előbb megszerezhető a pénz, mint Zoboralja megnyerése, ezt mondtam 2 éve is az ismerőseimnek, sajnos nem csalódtam Zoboralja vezetőiben.
Utópiának tűnhet az elképzelésem, de ha nem hinnék benne, már rég feladtam volna a szélmalomharcot, de amíg látok esélyt, addig nem tudom feladni, habár a sikertelen iskolamentő fórum óta nem tolulnak könnyek a szemembe. Zoboralja Kerekasztala előtt, ha a jövőnkről beszélgettünk, vagy ha írtam, mint most, mindig elérzékenyültem, de 2013. febr. 16 óta nem könnyezek, nem csuklik el a hangom, talán ez az előjele a beletörődésnek a végzetünkbe?! Pedig egyelőre nem szándékozom feladni, bár néhányszor elkeseredésemben úgy gondoltam feladom, csak ez nem olyan könnyű, a lelkiismeretem mindig beleszól. Majd mit generál ez az írásom, amit felhívásnak is nevezhetnék a szórványok megmentésére?!
Minden szórványrégió fontolja meg az elképzelésemet, a legfontosabb, ha közösség összekovácsolásával szándékozunk elindítani a magyarság megmentését, mert ezzel kell kezdeni, akkor ki kell küszöbölni a megosztó tényezőket, azok pedig a pártok és pártcivilek. Nem arról van szó, hogy ezeket kizárjuk a közösségből, csak nem szolgálhatnak 2 szervezetet, a pártcivileknek el kell dönteni, hogy a pártban fognak tevékenykedni, vagy pártoktól függetlenül civilként a magyarság megmentésében, ez a kitételem a majdani vezető beosztásba jelentkező és a közösség által megválasztott személyeknek szól.
Honnan lenne előteremtve annyi pénz?
A tagdíjakon kívül még 5 pénzforrással számolok, ebben nincsenek a Rákóczi Szövetség támogatásai, sem a Bethlen Alap, sem a szlovákiai kisebbségi csomag, ez akkor lenne téma, ha létrejön az Autonóm Közösség, és természetesen a ZMAK minden szerve.
A sikertelen iskolamentő fórum után beszélgettem néhány személlyel, többnyire az volt az ellenvetésük, hogy ők pénzt nem adnak a magyar diákok megvásárlására, valószínűnek tartom, hogy ez ugyanazon címről és társaságtól irányított ellenzés, mint a Zoboralja Himnusz elleni bojkott. A Rákóczi Szövetségtől és a Bethlen alaptól elfogadható az „alamizsna”, elnézést a kifejezésért, de a alakuló ZMAK támogatási összegéhez nem lehet hasonlítani a Bethlen és RSZ juttatásokat, az önerőből megszerzett anyagiak valóban segítenék a megmaradásunkat, de Zoboraljának nem kell. Értem a „vezető szakértők” ellenkezését, mert ha sikerülne megvalósítani az elképzelésemet és eredményes lenne, ezzel beigazolódna, hogy a negyedszázada kimondott halálhírünk közönséges hazugság volt, amiből nagyon sok kárunk származott, mert egyes vezetők a közelgő halál beállta előtt nem a beteg gyógyításával törődtek, hanem mit és mennyit lehet zsebre tenni a haldokló állítólagos gyógyításáért. És sokan elhitték, hogy Zoboralja menthetetlen, ezért lett kevesebb magyar beíratottunk. Amit eddig tettek az iskolamentő szakértők, annak semmi köze nem volt a régió magyarságának megmentéséhez, csakis saját megélhetésük, a funkciók és a meggazdagodás lebegett az elszórványosító szakértők szeme előtt!
Több beszélgetésen az első kérdés az volt, honnan lesz a pénz?!
Válaszom: Pénz lesz, megszerezzük, a kérdés az, meg akarjuk menteni Zoboralját, vagy nem, ha igen, akkor szervezkedünk, ha nem, akkor fölösleges volt feltenni a kérdést?!
Azzal tisztában vagyok, hogy ismét nem a szlovákoktól kell félteni a projekt megvalósítását, hanem a saját véreinktől ITT és OTT!!!
A tagság névvel szerepel majd a ZMAK nyilvántartásában, akik tenni akarnak Zoboralja magyarságának megmaradásáért, azoknak ezáltal ott lesz a nevük „Zoboralja dicsőség tábláján”, így az utódok és a történelem ismerni fogja név szerint azokat, akik 2015-től(!!!) megpróbálják a lehetetlent, a szakadékba ju/tta/tott magyarságot megmenteni a teljes beolvadástól.
Én senkit nem zárok ki a ZMAK-ból, ha teljesíti az alapszabályban felsorolt követelményeket/elsőnek kell kidolgozni/, akkor tagja lesz a magyar iskolába több magyar gyereket adó szülő, de az a szülő is tagja lesz az Autonóm Zoboraljának, aki valamilyen okból nem a magyar iskolát erősítette, de most úgy gondolja, hogy a tagságával segíti a megmaradásunkat.
Aki ebben dolgozni szándékozik és úgy gondolja, hogy majd anyagi hasznot húz belőle, vagy politikai kerrierizmusra használhatja, mint eddig tették egyesek, az ezt felejtse el és maradjon csak sima tagja a közösségnek!
A mentés nagyon sok munkát igényel, a kezdés mindenképp, és aki vezetői és szervezői munkát vállal, annak fel kell áldozni a szabadidejét. Kezdetben mindenképp szükség lesz legalább 1-2 főállásban dolgozó személyre, akik mindezt koordinálni fogják, később valószínű több főállású helyet kell majd kialakítani, csakis tőlünk függ, milyen programot képzelünk el és hogyan gondoljuk a megvalósítását.
S még egy fontos, talán a legfontosabb dolog, nekünk a szórványban nincs mire és kire várnunk, sem az MKP autonómia tervezete, sem a többi tervezet nem segít helyzetünkön, eddig sem segítettek, sőt Zoboralján épphogy keresztbetettek, de ha mégis sikerülne az autonómia megszerzése, nekünk ez semmi hasznos megoldást nem adna, ezért vágjunk bele önállóan saját régiónk megmentésébe.
Ha a ruszinoknak sikerült 20 év alatt megduplázni létszámukat, erre mi miért ne lennénk képesek?!
A beíratások után meg kell ismételni a Zoboralji Kerekasztalt, mert létfontosságú, s miért, mert senki semmit nem tud az iskoláinkról!?!
Ez vitaanyag, a szórványvidéken élőknek szól, mert csakis ők ismerik a szórványéletet!
Balkó Gábor
Kolon, 2015. jan. 25.
www.zoboralja.sk
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
bg
ad: Központi iskola kiépítése létfontosságú Zoboralján
http://www.felvid...zoboraljan

A hír megjelenítése bekerül Zoboralja szomorú történelmébe, mivel évek hosszú során iskola témában egyetlen hírfoszlány nem jutott el Zoboralja magyarságához, főleg a szülőkhöz, ami a beíratások számát jó irányban befolyásolhatta volna, a "titokzatossággal" épp a fordítottját érték el a "közéleti vezetők", kevesebb magyar beíratott lett!!!
Tavaly kezembe került Ladányi Lajos polgármestereknek írt levele.
Az országos és járási Pedagógus Szövetség elnökeinek aláírásai legitimálták Ladányit iskolamentő szervezőnek, mintha nem tudták volna, hogy 2000-től a durayista Ladányi társaság tart kézben mindent Zoboralján, tehát az iskoláink pusztulása ennek a társaságnak az érdeme, ennek ellenére Ladányira bízzák az iskoláink megmentését!!! Számomra érthetetlen volt a két elnök hozzáállása, hiszen aláírásukkal legitimálták a Ladányi társaság másfél évtizedes semmitevését, aminek at eredménye, hogy az iskolahálózatunkat az összeomlás fenyegeti.
És ugyanez mondható el a Nyitra és vidéke Célalapról!!!
Több mint 10 éve figyelmeztetek, hogy rossz irányban megyünk, 2 éve Kolonban kezdeményeztem iskolamentő fórumot, az eredménye NULLA, azóta mit tett a durayista társaság beleértve a Célalapot?!
Zoboralja pusztulását látva milyen jogon szervezkednek iskolamentőként azok, akik 15 évig pusztulni hagyták az iskoláinkat?! Nincs lelkiismeret furdalásuk?!
Hol van az önkritika, tudják mit jelent ez a szó, lelkiismeret, becsület, önzetlenség?! Ezek nélkül nem lehet megmenteni Zoboralját!!!
Ha módomban állna, a Rákóczi Szövetséget kitiltanám Zoboraljáról, s nem csak Zoboraljáról és JOGOSAN, a nemzetmentő eredményükhöz nem kell magyarázat! Duray és Ladányi pedig szakértősködjenek Magyarországon, Paulisz Boldizsár építse fel a rancsán a kápolnát és helyezzék el benne Esterházy János hamvait, ha nem zavarja, hogy a mártírnak nincs nyugta még holtában sem, ha látja kik mit tettek Szülőföldjével!!!

több http://www.zobora...p;Ind=1860
Az igazságot ki kell mondani mindig, még akkor is, ha kedvez?tlen visszhangra talál, és az igazságot minden kínálkozó alkalommal annyiszor kell hangsúlyoznunk, amíg azt mindenki tudomásul veszi.
Esterházy János
 
http://www.zoboralja.sk
Ugrás a fórumra: